FÅ FART PÅ KROPPEN MED LUGN I KNOPPEN! Likheter och skillnader mellan Qigong och Yoga

LIVET ÄR SOM ATT CYKLA – FÖR ATT HÅLLA BALANS MÅSTE MAN VARA I RÖRELSE!

Enligt den stora SCAPIS-studien som genomfördes på universitetssjukhusen i Malmö, Göteborg, Linköping, Stockholm, Uppsala och Umeå av Gymnastik- och Idrottshögskolan (GIH) i Stockholm för ett par år sedan visar det sig att just tillräckligt med rörelse är en allvarlig brist hos många medelålders svenskar.

I studien ingick 30 000 personer i åldrarna 50-65 år och utav dessa var det bara sju procent som var tillräckligt fysiskt aktiva.
Samtidigt som fler medelålders personer än någonsin tidigare börjar träna löpning, cykling, skidor eller simning och anmäler sig till olika lopp eller tävlingar, (ofta extrema sådana som maraton, Vasaloppet, Vätternrundan eller börjar med swimrun) så blir vi allt latare utanför träningstiden. Vi får för långa stillasittande pass utan rörelsepaus och enligt Europabarometern hamnar Sverige längst ner i listan gällande vardagsmotion! Robotgräsklippare, elvispar, bilen till jobbet, fjärrkontroller, rulltrappor… Visst är de bekvämt men det ökar risken för kronisk sjukdom!

En stor andel svenskar får varken tillräcklig vardagsmotion eller annan träning. Det kan vara svårt att komma igång eller att hitta kraften att hålla i med regelbundenhet. Kanske ligger prestationsångest kvar från skolidrotten. Fortare, längre, högre – bättre än alla andra skulle det helst vara. Har man upplevt det som stressande så hakar den känslan lätt i trots att man tränar av eget initiativ och egentligen vet bättre.
Andra kan inte träna fysiskt pga kroppsliga eller själsliga begränsningar. Kanske har man bränt sina ljus från båda håll så att hård fysisk träning blir ytterligare en belastning som späder på utmattningen.

Just i den här studien undersökte man svenskarnas hälsa inom områdena hjärta, kärl och lungor men det är mycket annat också som händer när man har för lite rörelse i sitt liv. Rätt vad det är dyker små och stora besvär upp – man viftar lätt bort det och skyller på åldern. Man känner spänningar i nacken, ont i ryggen, blodtrycket kanske stiger eller sömnen är inte lika lång och djup som tidigare.
I det läget måste var och en ställa sig frågan vad man behöver ändra på i sitt liv för att må bra. Många tar genvägen till massören eller terapeuten – det ger lindring ett tag men ger ingen fullgod lösning så länge rörelsen i livet saknas!

Att kliva av bussen en hållplats tidigare, ta trappan istället för hissen och att ta en bensträckare var trettionde minut när man sitter o jobbar är en viktig bit men vi behöver lite mer. Qigong eller Yoga kan för många bli den optimala inkörsporten till rörelse och hälsa. Här handlar det inte om prestation utan mer om att känna och vara medveten i nuet. Att känna in sig själv och sin omgivning. Kanske klarar du det bara korta ögonblick till att börja med, likt en fjärils vingslag, men övning ger färdighet – utan prestationskrav. Den här typen av träning stärker inte bara kroppen utan även själen.

Både yoga och qigong kan tränas som ett fysiskt rörelseprogram utan att ta hänsyn till deras filosofiska och religiösa rötter och traditioner. Vanligtvis är det så man gör här i väst. Personer som blir inspirerade av respektive träningsform önskar dock ofta gräva djupare för att förstå varför och hur övningarna påverkar kropp och själ. Både qigong och yoga är holistiska metoder som handlar om rörelse i harmoni med naturen och universum. De har många likheter men det finns också viktiga skillnader. Yogan har sina rötter i Indien och Qigongen kommer från Kina, så långt är många med – men vad finns det mer att veta?

En qigongträning tar oftast inte lika lång tid som ett yogapass. Det vanligaste sättet att träna qigong är att man har en daglig rutin att träna mellan 10-30 minuter t ex varje morgon. Det är bra att träna vid samma tid och gärna på en speciell plats.  Det vanliga är att man först går en kurs en gång i veckan under en period, eller ansluter till en intensivkurs några dagar, för att lära sig rörelserna och tänket bakom. Sen tränar man hemma tills man känner att man behöver ny inspiration eller vill gå ett steg till i sin utveckling. Då kan man gå med i en träningsgrupp några gånger eller välja att gå en fortsättningskurs. Det är enkelt och du har det med dig var du än är. Ingen utrustning behövs. Det är lätt att använda qigongen bara ett par minuter några gånger under dagen för att förebygga stelhet vid datorarbete eller liknande.

I Kina tränar man traditionellt oftast ute i parker. Det handlar mest om platsbrist inne och innebär inte att man behöver träna utomhus i Sverige! Man tränar gärna i bekväma kläder så att man kan röra sig obehindrat men myten att man måste ha sidenpyjamas för att träna qigong är just bara en skröna. Det viktiga är regelbundenheten i träningen.

Yoga är mer av en livsstil och kräver att man lägger mer tid. En yogaklass är minst en timma lång och huvudträningen ligger ofta just i klasserna. Såklart finns det de som tränar hemma också men det vanliga är att man går på yogaklass 1-3 gånger i veckan. Det enda man behöver som utrustning är en yogamatta. Ofta, särskilt i storstäder, köper man ett medlemskap på en yogastudio och går på så många klasser man hinner. Där super man in hela den fina yogakulturen och känner sig som medlem i en härlig tribe.

Trots att Qigong och Yoga har många likheter, som att man jobbar med energier och fokuserar på kroppens, själens och andningens påverkan på varandra ur ett hälsoperspektiv, så ser själva träningen ganska annorlunda ut. Inom både yoga och qigong finns många olika stilar och därför är det svårt att peka på absloluta skillnader mellan de två disciplinerna men i stort kan det beskrivas som följer.

Yoga fokuserar på att andas sig igenom statiska, och ofta ganska utmanande kroppspositioner (asanas) som ska hållas en viss tid.  Detta kan kräva både smidighet och styrka. Viktigt är andning, koncentration och balans.
Däremellan går man gärna in i vilande position. Även inslag av meditation förekommer, liksom andingsövningar.

Yoga passar bra som återhämtning för idrottare men är ironiskt nog trots det en av de största orsakerna till idrottsskador i USA. Det är lätt att bli för ivrig och utmana kroppen för hårt i början. Det är viktigt att inte jämföra sig med någon annan utan att hela tiden utgå ifrån sin egen kapacitet. Rådgör med din yogalärare om vilken träningsgrupp som kan vara lämplig och hur du ska anpassa övningarna för att de skall vara bra för just dig! Trots lugn musik i bakgrunden är man ofta svettig efter ett yogapass.

Qigong handlar om meditation i rörelse. Det är ett mjukt flöde av rörelser under lugn andning och med ett mentalt fokus. Jämfört med yoga är det mindre utmanande både vad gäller smidighet och styrka. Därför fungerar qigong så bra även för människor med autoimmun sjukdom eller begränsad rörlighet. Du kan göra qigong stående, sittande eller liggande beroende på dina förutsättningar. Trots det bygger qigongen energi i din kropp och skapar smidighet och styrka genom att öppna upp cirkulationen och stärka leder och ligament. Rörelserna är lätta att anpassa och fungerar därför lika bra för ung som gammal, frisk som sjuk.

Viktiga aspekter inom qigongen är stresshanteringen, mentalt fokus och den mjuka rörelsen. Man använder sin föreställningsförmåga för att följa eller flytta energi i kroppen. Med regelbunden träning kan man påverka ett för högt blodtryck och stärka blodcirkulationen. Efter ett pass känner man sig lugn och vederkvickt.

VILKEN TRÄNING SKA DU VÄLJA, QIGONG ELLER YOGA?

Det beror helt på vilka mål du har med att komma igång och träna. Om du huvudsakligen vill träna muskler och smidighet i en lugn miljö, kanske gå ner ett par kilo och känna att du är i ett sammanhang där du hittar nya vänner och blir som del i en stor familj – då ska du välja yoga! Du kommer att få positiva hälsoeffekter på köpet.

Om du söker stresshantering, bättre cirkulation, förebyggande hälsovård och gillar mentala tekniker och mjuka rörelser, då ska du prova qigong! På en qigongkurs får du även lära dig grunderna i den fantastiska traditionella kinesiska medicinen och hur du med hjälp av det tänket kan påverka ditt liv och din hälsa.

Ingen metod är bättre än den andra, båda är fantastiska – och båda leder till bättre hälsa och kroppskännedom. Man kan hoppa på tåg på olika perronger men ändå hamna på samma slutdestination.

QIGONG OCH YOGA I KRISTINEHAMN

Yogan är sedan länge etablerad i Kristinehamn. Det finns flera duktiga Yogalärare som håller klasser. Exempel på dessa är:

  • Jessica Lilja, Ananda Yoga, Dalavägen 23 073-82 132 37
  • Susanne Segerdahl, Studio Shanti, Axvallagatan 3 (Get in Line) 0703768590
  • Suzanna Hedberg, Yoga Jiva, Fabriksgatan 19, 070-771 11 66

QIGONG ÄR NYTT I STAN och första kursen startar upp redan nu den 15/11. Enstaka platser finns kvar. Arrangör och kursledare är:

Dela gärna denna information

About the author

Karin Stenberg är verksam inom Personlig utveckling och Komplementär medicin sedan snart 20 år. Hon driver företaget Healthy Habits i Kristinehamn ochTyresö där hon ger behandlingar och håller kurser och föredrag på temat hälsa.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *