Handen på hjärtat – hur mycket sitter du egentligen?

Har du hängt med i senaste årens forskning om rörelse och hälsa? Att övervikt och rökning är två faktorer som påverkar vår hälsa och förväntade livslängd negativt är något som vi alla är medvetna om. Stillasittande jobb eller vardag har dock de flesta av oss trott går att kompensera med regelbunden träning. Forskningen visar dock något annat.

 

chair-in-field-785232_1280Flera studier har genomförts och alla pekar åt samma håll. Att sitta stilla långa stunder i taget är farligt för hälsan.Vi sitter när vi äter, de flesta av oss sitter på jobbet. På kvällarna sitter vi framför TVn, läsplattan eller datorn.

Socialstyrelsen har sedan 2007 rekommenderat 30 min träning per dag minst 5 dagar i veckan för att förebygga kronisk sjukdom. Inget fokus har funnits på hur mycket vi sitter stilla. Nu är det dags att tänka om!

I en studie följde man drygt 10% av hela befolkningen i New South Wales (222 497 personer). Slutsatsen blev att stillasittande i sig är en helt egen riskfaktor som är oberoende av hur mycket vi tränar eller vilket BMI vi har.

Vi behöver fortfarande träna och tänka på kosten, liksom sluta röka. Alla riskfaktorer spelar naturligtvis en roll i hur friska vi förblir och hur länge vi lever. Det nya i studien är att det utöver detta är viktigt att inte sitta för mycket.

Ju mer stillasittande desto större risk är det att drabbas av kronisk sjukdom. Studien visade att personer som sitter mer än 11 timmar per dag löper 40% större risk att dö inom tre år än personer som sitter mindre än 4 tim per dag.

De som mår allra bäst är de som både tränar regelbundet och samtidigt drar ner på antalet sittande timmar. Har man ett jobb som kräver att man sitter mycket så rekommenderar man att aldrig sitta mer än 30-40 minuter i taget. Det kan räcka att gå ett varv i huset/lägenheten , kanske gå och dricka ett glas vatten, för att förbättra situationen betydligt. Höj- och sänkbart skrivbord som ger möjligheten att stå och jobba en del av dagen är naturligtvis också bra.

Att inte sitta still behöver inte betyda att vi ska tokträna hela tiden. Att dammsuga, städa, gå och handla, hänga tvätt eller på jobbet gå in till arbetskamraten och pratat istället för att skicka mail – allt det här är vardagsaktiviteter som vi skall vara rädda om. Likaså kan det vara lämpligt att glömma fjärrkontrollerna till TV och stereo och istället resa på sig för att byta kanal.

Evolutionen hinner inte med den tekniska utvecklingen. Vi är fortfarande jägare och samlare, skapta för att röra på oss mest hela dagarna.

Framför allt är det ogynnsamt att sitta långa stunder i taget. Även om man reser sig ofta, är det dock inte bra om sammanlagda sitt-tiden blir för lång. Att sitta minst 7 timmar per dag klassas som hög risk för att utveckla kroniska sjukdomar. Som det ser ut i Europa idag, hör 50-87% av hela befolkningen till denna riskgrupp.

Varför är sittande farligt?

Det skadar vår rörelseapparat. Att vara stark och smidig är en viktig nyckel till att må bra även i hög ålder. För mycket sittande skadar muskler, senor, skelett och diskar. Risken för benskörhet ökar, liksom för diskbråck och muskulära problem pga felaktig hållning.
Lägre ämnesomsättning och därmed lättare för att lägga på sig vikt. Detta förstärks naturligtvis eftersom man som stillasittande inte förbrukar så mycket energi och därför även lätt går upp i vikt bara av denna anledning. Detta kan sedan leda till åldersdiabetes och i förlängningen hjärt-kärlsjukdom.
För mycket stillasittande gör att vi ej får fysiskt utlopp för våra stresshormoner. Vi får heller inte tillgång till lyckohormoner (seretonin etc.) i samma grad när vi inte rör på oss. Denna kombination leder lätt till psykiska problem som nedstämdhet och depression.
Sämre tarmperistaltik, vilket kan leda till förstoppning. När avföringen stannar för länge i tarmen tar vi också tillbaka en del av gifterna i kroppen. Risken för cancer i tarmen ökar.

Så, dags att tänka till och skapa lite nya rutiner? När solen tittar fram, som den gör i skrivande stund så känns det extra viktigt att få vara frisk och aktiv i många långa år framöver. Jag har turen att ha ett jobb där jag inte sitter långa stunder. Hur ser det ut för dig?

Hälsningar/ Karin

Dela gärna denna information

About the author

Karin Stenberg är verksam inom Personlig utveckling och Komplementär medicin sedan snart 20 år. Hon driver företaget Peaceful Mind i Tyresö där hon ger behandlingar och håller kurser och föredrag på temat hälsa.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *