Boosta din massage!

Skulle du vilja lära dig en teknik som du kan använda dig av under massagen för att få ut maximalt mycket utav behandlingen? Något som gör att du kan slappna av ännu djupare, släppa din stress och lindra smärta?
Det handlar om din andning. Förutom på massagebordet kan du ha glädje av tekniken när som helst under dagen för att släppa på spänningar och må bättre.

De flesta av oss andas i regel för ytligt. Hur är din andning  just nu? Fortsätt andas som innan frågan dök upp och känn efter hur andningen känns. Är det bara bröstkorgen som höjer sig lite när du andas in eller andas du ända nere i magen?

Ju djupare du andas desto mer avslappnad kommer du att känna dig. Djupandning sänker pulsen och blodtrycket samt ger avslappning i kroppen. Det strechar ut diafragman – muskeln under lungorna som drar ner lungorna, vidgar dem och drar in luft i dem. Avslappnad djupandning lungnar ditt sinne, centrerar dina tankar och hjälper dig att fokusera.

Djupandning, som tex gäspningar, smittar. Testa när du sitter bredvid ett barn, din partner eller någon av dina nära och kära att ta ett djupt andetag. Andas in långsamt och djupt och låt luften komma ut igen i sin egen takt och avslappnat. Chansen är stor att den som sitter bredvid också spontant tar ett djupt andetag. Funkar det inte så ta några djupa andetag till och se vad som händer.

Så här gör du för effektiv djup-andning:

  1. Andas in genom näsan och försök dra ner så mycket luft som möjligt i lungorna . Låt magen pysa ut ordentligt när du fyller lungorna med luft. Om det känns lättare, lägg en hand på magen och känn hur magen vidgas vid inandningen.
  2. Håll andan några sekunder innan du börjar andas ut.
  3. Andas ut avslappnat genom munnen. Fortsätt tills all luft är ute ur lungorna.
  4. Vänt några sekunder och upprepa sedan.

Om du börjar känna dig yr så andas normalt ett par minuter innan du fortsätter djupandningen.Under en massage-session, ta 5-10 djupa andetag lite då och då.  Tänk på att djupandas varje gång terapeuten börjar jobba med en ny kroppsdel. Tex 5 djupa andetag när massagen börjar på ryggen, sedan på varje arm etc. Vill du se hur djupandning går till så har jag hittat en jättebra filmsnutt om det här: http://www.webmd.com/video/farrell-relaxation-breathing

pebble-beach-1191755_640

Lycka till!

Dela gärna denna information

About the author

Karin Stenberg är verksam inom Personlig utveckling och Komplementär medicin sedan snart 20 år. Hon driver företaget Peaceful Mind i Tyresö där hon ger behandlingar och håller kurser och föredrag på temat hälsa.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *